Slik bli du kongen ved rulettbordet

I utgangspunktet er rulett, som så veldig mange andre spill, basert på flaks. Men det betyr ikke at man ikke kan manipulere flaksen litt. Noen mennesker er jo tross alt heldigere enn andre, og det er ikke alltid tilfeldig hvem disse menneskene er.

Rulett spilles på et ruletthjul med 37 lommer (de amerikanske ruletthjulene har 38). Tallene 1-36 er enten røde eller sorte, mens null er grønn. Det er spilleren mot huset, og fordelen huset har er på 2,7 % når det spilles med 37 lommer og 5,2 % når det er 38. Gevinsten avgjøres av hvordan man satser. Satser spiller på ett tall, og dette går inn er utbetalingen 35 til én (i tillegg får man alltid innsatsen tilbake om man vinner i rulett). Rødt eller sort gir en utbetaling på én til én. Du får også én til én om du spiller «høy» (tallene 19-36) eller «lav» (tallene 1-18). Du kan også spille på første-, andre-, eller tredje dusin (enten 1-12, 13-24 eller 25-36) her er utbetalingen to til én. Spiller du to tall etter hverandre gir det en premie på 17 til én.

De fleste som spiller rulett gjør dette for moroskyld, og satser derfor ganske tilfeldig, men det finnes noen rulett-strategier som kan være verdt å kike litt på.

Martingale er den enkleste og kanskje mest brukte strategien. Her er tanken at du kun spiller variasjoner der det er 50 % sjanse for gevinst. Som for eksempel rødt eller sort, høy eller lav. Hvis du taper, dobler du innsatsen i neste runde sånn at du kan vinne pengene tilbake.

Fibonacci har fått navnet etter den berømte, italienske matematikeren og hjernen bak Fibonacci-tallene. Fibonacci-tallene er en tallrekke der hvert tall er lik summen av de to foregående, altså: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34 og så videre. Og det er også dette mønsteret som satses på rulettbordet.